lördag 1 december 2007

Julmarknad och möte med nazister

Julmarknaden vid Rosendal var hur mysig som helst, köpte en blomma och en fin glasblomma som dekoration. Familjen åkte spårvagn tillbaka in till stan från Djurgården, det varlänge sen sist och vi upptäckte att de hade ett cafe i vagnen bredvid. Träffade på Annie PD på väg till Gamla stans julmarknad, mycket trevligt. När vi skulle gå till NKs julskyltning stötte vi på en stor grupp nazister som höll på att dela ut flyers om en demonstration på söder på eftermiddagen. Mamma som är vit fick några flyers då de inte förstod att hon var vår biologiska mamma och min syster och jag som är mörka fick onda blickar. Jag kände mig mycket illa tillmods och blev faktiskt rädd, det var så mycket hat i luften. Är faktiskt fortfarande skärrad, även om jag är svenskfödd, har svensk mamma och uppväxt i ett helsvenskt samhälle i hela mitt liv och räknar mig som svensk gör tydligen inte alla det och vill sådana som mig illa. Vi hade en bra dag trots regnet och nu ligger vi här hemma och jäser efter mammas goda middag. Trevlig advent på er, vet att det är imorgon men då hinner jag inte titta in här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, det låter riktigt otäckt :( Jag är glad att du fick en mysig dag trots allt.

Johanna sa...

Usch vad läskigt! jag hatar när dom står och delar ut sånt för jag vill slå dom men vågar inte... Tänk om alla kunde gå ihop o ge dom jävlarna! Puss på dig, du är fntastisk!

Annie - PD sa...

Obehagligt!Tur att ni kom därifrån oskadda. Det var så kul att träffa din familj :)
kram

Vera sa...

Mysigt med julmarknad. Nazisterna kan fara o flyga! Kan inte fatta att det fortfarande finns sånna ... Att gå omkring o hata måste vara ett tråkigt o innehållslöst liv.
Kram

Sincerely Johanna sa...

miashopping: det var riktigt otäckt
johanna: konstigt att folk lät dem stå där, ingen som sa emot dem
annie pd: de blev förtjusta i dig med och tyckte du verkade jättetrevlig, jag kunde bara intyga att det är du också
vera: de får inte vinna, och det är ofta något tragiskt som ligger bakom att de blir nazieter som ensamhet eller illska