lördag 5 juli 2008

London

Nu så får jag äntligen ändan ur och tänker skriva om min och lillasysters London/Englandsvistelse. Vi åkte för att hälsa på vår far som bor en bit utanför London mellan den 9:e och 16:e juni i år (så seg är jag inte så det var förra året, haha). Samtidigt som vi åkte blev vår mamma jättesjuk och hamnade på sjukhuset, det gjorde att hela vår resa blev omprioriterad. Vi kände inte längre för att göra stan lika mycket som vi planerat, se massa turistsaker och så vidare, vi ville hålla oss hemmavid hos pappa utifall vi var tvungna att flyga hem till henne. London står tack och lov kvar och vi har planer på att åka tillbaka och då ha mamma med oss, och göra allt det där turistiga som vi inte gjorde denna gång. Först och främst är inte London min stad har jag kommit fram till, inte det lilla jag såg i alla fall, jag längtade hem till både Stockholm och Köpenhamn men vissa saker var oslagbara.

Vi börjar med lite iakttagelser som förra gången:
  • Trafiken i London och resten av landet med för den delen är GALEN!! Pappa tyckte att jag skulle köra lite då sa jag tack men nej tack, inte en chans så vida jag inte var suicid och det var jag inte. En mycket bra bilförsäkring är ett måste där. Jag syftar inte bara på att det är vänstertrafik de kör som idioter där och tänker bara på sig själva, företräde vet de inte var det är.
  • Många kör så små bilar, inga stora Volvos som hemma i Sverige inte, men det är förklarligt när de kör som de gör, ju mindre bil, ju mindre att krocka med.
  • London är verkligen mångkulturellt, allt ifrån maten till människorna på gatan. Här blev vi inte uttittade som hemma i Sverige för att vi var mörka. Snarare de som är helvita och britter är i underläge det var inte många av hundra som var det, men se där funkar det med integration Vad är vi då så jävla rädda för i Sverige, varför släpper vi inte in dem (med dem menar jag invandrarna) i vårt samhälle och tar tillvara på deras kompetenser och kunskaper?
  • Myten om att det bara regnar i England måste ha tagit ledigt när vi var där, för vi hade strålande sol hela veckan vi var där.
  • Jag som har klaustrofobi hade det jobbigt i England, de flesta hus är så små och trånga, gatorna och vägar allt är trångt. Det bor så mycket folk här att de inte har något val, men kom igen bygg på höjden istället för på bredden!
  • I tunnelbanan måste du visa ditt kort både när du ska in och UT ur spärren. Vad är det här i Stockholm är det in som gäller, vilket gjorde att jag fastna ett flertal gånger och alla skratta åt mig. Det bjuder jag på, turist som jag var.
  • I England är det tillåtet att sitta brevid, prata med en främling. I Stockholm och Sverige Gud förbjude dig om du sätter dig brevid någon på bussen när det finns platser lediga en bit bort eller om du börjar småprata med någon när ni väntar på tunnelbanan. Så är det inte där, och så många intressanta konversationer jag kom i kast med under min vistelse tack vare deras frispråkighet och vänlighet. Jag ska testa det när jag är tillbaka hemma i Stockholm i höst får vi se vad som händer.
  • London är DYRT! Ingen mer kommentar.
  • Vad de fjäskar för USA:s president och deras drottning har nästintill gudsstatus.

Lite bilder som paus innan vi fortsätter:

Maten på planet var inte direkt någon höjdare. En uppmaning i trafiken som var hjälpfull för oss som hade svårt att fatta det här med vänstertrafiken. Bakluckeloppisen, vy från ovan.

Vi umgicks med familjen (pappa, bröder, farbror, syster och systerson som jag blev helt förälskad i saknar honom så), var och shoppade både i London och i de mindre städerna nära där pappa bor, var ute på promenader och i pappas kyrka vilket var årets upplevelse. På söndagen var vi på bakluckeloppis vilket är stort i England, vad mycket skit de försöker kränga på en. Njöt av ledigheten, oroade oss som bara den för mamma och åkte hem. Resan blev inte som den var tänkt men vi är ändå nöjda, eller ja mindre nöjda efter förseningen på flygplatsen. Vårt plan var 3,5 timma försenat för att USA:s president Mr Pucko har som policy att när han ska landa eller lyfta ska han ha luftrummet för sig själv i minst en timme. Vilket gjorde att det blev försening i hela världen där Brittish Airways hade flygningar. Helknasigt och vansinnigt, inte skulle denna respekt visas för vår stadsminister inte.

Inga kommentarer: