söndag 10 juni 2007

Inte längre oskuld

Idag blev jag och Jenny av med vår oskuld, ja auktionsoskulden alltså. Vi var på auktion i Torshälla. Ojojoj vilken upplevelse, nu är vi fast mer auktioner och loppisar lär det bli i sommar. Jag fick med mig en sparbössa från Stig Lindberg. Mycket nöjd med den.
Några iaktagelser som vi tre kunde göra:
  • Vi vågade knappt klia oss i tex, håret eller örat de uppfatta utropparen som bud.
  • Titta på sakerna när det öppnar/visningen är samt precis innan det ska börja. Många saker hade "gått sönder" under visningstimmen. Mycket tråkigt om man upptäcker detta när man har budat hem något.
  • Det var en mycket hettsig utroppare som gav oss huvudvärk och snabb puls
  • Det är läskigt att buda, man vet aldrig var det slutar
  • Utropparen kalla alla av det kvinnliga könet för flicka, mycket förvirrande då vi tre var de yngsta där och uppfattade det som om det var oss han menade. Resulterade i att vi knappt våga titta på honom då det kunde uppfattas som bud
  • Vatten och uftpauser är ett måste, vi hade alla huvudvärk efteråt. Samt att det var mycket folk som skulle trängas på liten yta
  • Var snabb på att buda på det du vill ha. Det går undan på auktion och jag missa flera saker då jag velade fram och tillbaka hur jag skulle göra
  • Titta på visningen innan vad det är du vill ha, svårt att se under pågående akution vad du kan tänkas vilja ha
  • Fäst dig inte vid saker, det kan bli hutlöst dyrt och du kanske inte har pengar att ro hem budgivningen och då blir du bitter. Tro mig jag förlorade många budgivningar idag på saker jag verkligen ville ha men inte hade kontanta medel att köpa loss. Släppa och gå vidare som min syster sa
  • Ha med dig någon som kan vad som är värdefullt och vad som är skräp
  • Sätt ett max belopp på de saker du vill ha, så vet du hur länge du kan följa med i budgivningen
  • Ha kontanter med dig och tänk på att auktionsfirman tar 10% på summan
  • Du kan gå ner i pris om du tycker att utropspriset är för högt mot vad saken är värd.
Efter auktionen hade jag, Jenny och min syster picnic i gröngräset och liten stadsvandring i hettan. Vi tog mycket kort och svalkade oss i kyrkan. En mycket bra söndag kunde vi alla konstatera med varsin svalkande glass i bilen hem. ikväll åskade det och regnet vräkte ner. Vi satt på vår inglasade balkong och titta på blixtrarana.Ny vecka imorgon, nya tag.

5 kommentarer:

Annie - PD sa...

Jättefin sparbössa :D
Bra shoppat!

Kerstin sa...

Jag älskar aktioner :)

Smartasmia sa...

Heheheehe..gillar frökens underbara sammanställning av auktion där:-) heja!

Anonym sa...

Guuu...vilken fin sparbössa!

Sincerely Johanna sa...

Kerstin: Vill du följa med på nästa auktion?
Annie och Fröken sötsur: Jag är mycket nöjd med min lilla sparbössa.
Smarasmia: Jag gör så gott jag kan med sammanställningar av olika slag.