fredag 26 januari 2007

Mitt första modeminne

Jag har alltid älskat kläder, utklädningstunnan var min bästa vän som barn. Min mamma älskade kläder och mode när hon var ung, så jag har fått det i mina gener när jag föddes. Alltså inget jag kan göra något åt, min far såg inte så pjåkig ut han heller i sina unga dar. Min lillasyster har med åren tränats upp att gilla kläder hon med, men trender har aldrig legat någon av oss varmt om hjärtat. När jag var tonåring var Hennes och Mauritz min favoritaffär och jag var stammis kan man säga. En dag när jag var 14 eller 15 var familjen uppe i Stockholm och hälsade på min kusin Eva. Hon sa: Johanna det finns mer där ute än H&M, kom ska jag visa dig. Och hon tog med mig till himlen, Åhléns Citys klädavdelning menar jag. Jag trodde att jag var i himlen. Alla dessa fina kläder, deras kvalité, originalitet och färger. Jag var minst sagt förtjust och efter den dagen var jag fast. Jag bara älskar design och vackra saker och modemagasinen efterträdde Cosmo och Veckorevyn där vid en ålder av 15. Jag minns en annan gång i närheten av mötet med mode som min gamla barndomsvän Julia tog mig med till Elin Maria Boutique för första gången. Innan vi gick in sa Julia, att vi inte skulle ta på kläderna för butiksinnehavaren tyckte inte om unga tjejer de trodde att vi bara skulle snatta. Detta vet jag nu inte var sant, Elin tycker visst om unga tjejer. Men jag kunde inte låta bli att sträcka ut handen och känna på den där rosa Filippa K tröjan som låg på bordet. Och det var efter det som jag blev stammis hos Elin och hennes affär. Även fast jag hälsar på H&M med jämna mellanrum, då plånboken inte tillåter köp endast hos Elin Maria. Kläder är verkligen roligt och jag är så glad att Eva, Julia och mamma har fått mig med, med på denna underbara upptäcktsfärd bland kläder och mode. Tack så mycket för det.

1 kommentar:

Mill sa...

Vilken härlig text! Och vilken tur att de fick med dig i klädernas underbara värld!