söndag 26 oktober 2008

Balett och teater

Jag har ju glömt att berätta om när Frida och jag var och såg Bernadas Hus Dramaten. Anledningen till att jag inte har bloggat måste vara att jag inte var särskilt imponerad. Det kändes som om skådespelarna bara läste sina repliker men inte med känsla. Bäst var Anita Wall som spelade hembiträde som älskade skvaller och att skvallra om andra. Storyn vad denna: Pappan i familjen dör, mamman (Marie Göranzon) bestämmer sig då för att låsa in sina fen döttrar i fem år för att visa sorg. Döttrarna är alla giftasmogna och mår fruktansvärt dåligt av att hållas inlåsta. Det är rivalitet över en och samme man, brist på kärlek från modern och trångt både psykiskt och fysiskt.
Men så igår var jag och Malin på Dansens Hus och såg balett. Det var Cullbergbaletten som gästspelade med verken Aluminium och Som Om. Wow vilka föreställningar, vad det går att göra med människokroppen och vilka vältränade dansare som bjöd på TVÅ magnifika föreställningar. Både jag och Malin var så imponerade, det var inte mycket rekvisita men ändå kunde de skapa sådana fullmatade framträdanden. Kolla in klippen på YouTube som finns länkade på sidan. Nu satsar jag på att se fler balettföreställninga, för det här med balett är så grymt. Det tyckte jag när jag såg Cendrillon också, kolla in det här.

Bilder: Dramaten.se och DansensHus.se

4 kommentarer:

Pia Wester sa...

Cendrillon var väl underbar! Slutscenen med pappan rörde mig till tårar, men jag är å andra sidan en total sucker för bra historier berättade genom dans....*snyft*

(Ska också på Dansens Hus snart, can't wait!)

Sincerely Johanna sa...

free fashion pia: den var underbar verkligen. vad ska du se på dansens hus?

Pia Wester sa...

3 X Boléro med GöteborgsOperabaletten! Ska bli jättekul, Helena Hörstedt har ju gjort kostym till ett av numren, design och dans, kan det bli bättre ;-)?

Sincerely Johanna sa...

free fashion pia: åh så du fick biljetter till den, lyckos, när vi kolla var det slutsålt, därför det blev Cullbergbaletten istället