lördag 8 september 2007

Kulturdag på Kulturhuset

Tillsammans med mina ständiga vapendragare J och E har jag idag haft kulturdag. Något jag infört, en dag i månaden minst ska det stå i almanackan att det ska förkovras i kultur. Detta för att jag så många gånger har sagt att den utställningen, bion, teatern vill jag se men så kommer jag inte iväg. Idag var det Kulturhuset som stod på programmet och Martin Parr utställningen och Jan Stenmark. Innan vi bar av in till city blev jag bjuden på underbar lunch hos vännerna och i spöregn tog jag mig fram så mat smakade himmelskt sen.
Martin Parr utställningen tyckte jag om. Tänk att det kan göras en utställning med svartvita foton på vardagslivet, det blev helt plötsligt konst. Jag älskar svart-vitt och detta var en intressant utställning. Det var en härlig kontrast när det dök upp stora färgfoton men suddigamotiv förutom fokus på blommor mitt på bilden. En mysig nostalgi med gamla kläder, inredning, arkitektur, bilar med mera. Inte ett måste att se i utställnings Stockholm men behagligt när det regnar ute och du har konstdag.
Jan Stenmark däremot var inte min grej, jag har aldrig varit något för serier.
Det som var mer roande var alla besökare som gick och fnissa för sig själva åt det som tydligen ska vara mycket underhållande och träffsäkert. Jag fann dock Ungdesign delen på Kulturhuset mycket roande och stimulerande. Unga har fått skapa kläder med den enda begränsningen att det ska vara bärbart. Vad duktiga de varit och så fantasifullt. Dessutom var det gratis och det tackar vi extra för.

Bilderna är lånade från kulturhuset.se

Inga kommentarer: