fredag 7 september 2007

This is England



Igår var jag och några från min klass och såg bio. Mitt på dagen, mitt i veckan sånt som bara händer i storstan. Vi såg This is England. En mycket bra film som jag tycker att alla borde se. Vi som blivande lärare tycker att den borde visas för all 8 och 9 klassare. De är ofta osäkra och vill för allt i världen bara passa in i en grupp eller gäng. Det är då viktigt att visa dem att de inte ska ansluta sig till vad som helst bara för att få den där gemenskapen.

Filmen handlar om 12 årige Shaun som bor själv med sin mamma och blir retad i skolan. Så en dag på väg hem träffar han ett gäng som jag först trodde var rasister men det visade sig att de tillhörde skinnheadskulturen utan att vara rasister/nazister. Filmen ska förseställa att den utspelar sig år 1983 och då var skinnheadskulturen tydligen stor i England. Jag vet inte jag var inte född än. Det går sen snett och Shaun hamnar bland en grupp män som inte är bra för honom och jag önskade att han hade stannat hos Woody. Det är våld, blod men även kärlek och ömhet i filmen.
Och den får 4 starka

2 kommentarer:

Vera sa...

Fin recension. Det verkar vara en bra o tänkvärd film.
Jag kommer ihåg att rasismkulturen var rätt stor när jag gick i högstadiet.

Vera sa...

i sverige alltså.