torsdag 12 april 2007

Impressionisterna


Bilder från svt.se och Bokus.com

Jag är helt såld på Svts serie om Impressionisterna som går på onsdagar klockan 20.00. Jag har ju läst konstvetenskap på Stockholmsuniversitet och var inte så glad att det gick så fort vid just impressionismen. Det är nämligen min favoritepok inom konsten. När jag var liten fick jag i namnsdagspresent Linnea i målarens trädgård av Christina Björk av min mamma, då var jag jättearg för att jag fick ännu en bok (mamma har alltid varit och är fortfarande duktig på att ge bort fina och bra böcker då hon tycker att det är viktigt att läsa och vet vilken glädje en god bok kan ge) men senare har denna bok blivit helt sönderläst då bilderna är underbara. Den handlar om Claude Monet och hans trädgår utanför Paris. En dröm är verkligen att få åka dit och se allt med egan ögon. Denna serie ger mig allt det jag söker i ett upplysningsprogram och jag har lärt mig så mycket nytt och är så sugen på en bok om impressionisterna som finns på Nationalmuseum i Stockholm. Jag vet inte om ni som har missat dessa program kan se dem på Svt.se men annars har ni en sista chans nästa onsdag då sista avsnittet visas.

1 kommentar:

Smartasmia sa...

Aha! En impressionistfan i Johanna´n! Kul:-) Även tant jag gillar skarpt; tyvärr har jag inte haft tid att följa serien dock. Kram vännen