fredag 2 februari 2007

Städa och stöka


Jag tycker mycket om att dela med mig av bra böcker som jag har läst. Så idag tänker jag tipsa om två härliga böcker. Den första heter Städa av Estrid Bengtsdotter med illustrationer av Lotta Kühlhorn. Jag köpte boken på förra årets bokrea och jag älskar den. Den ger tips på hur man bör, kan och brukar städa. Mycket bra tips på hur man får städningen roligare, ställen man inte bara ska städa när man flyttar och statistik på hur vi brukar städa och var vi lägger mest krut. Jag hjälpte en kompis att flyttstäda i oktober förra året och hon hade definitivt behövt läsa denna bok och lärt sig ett och annat. Jag rekommenderar den till alla. Varför inte i inflyttningspresent till tonåringen som just flyttat hemifrån, till far i farsdagspresent eller till den i familjen som behöver lära sig städa bäst. Eller till sig själv som jag gjorde.
Här kommer ännu en bok av Estrid Bengsdotter och den heter Stöka. Boken handlar om att lära oss att inte göra något att bara gå hemma och stöka. Upplägget är att gå igenom månad för månad och se vad man billigt eller helt gratis kan ha för sig. Bra för barnfamiljer, för en ensamstående, vänner som vill ha roligt eller vem som helst egentligen. Det finns förslag på att bjuda hem en kär vän på middag mitt i veckan, att ta med sig middagen ut på picknick och så vidare. Jag har provat de månader som gått sen jag köpte boken och haft mycket glädje av den. Något för alla och en var och den är inte dyr heller så många kan köpa den. Annars finns som ni vet något som kallas för bibliotek där man gratis kan låna böcker.

Inga kommentarer: