torsdag 15 mars 2007

Boktips nr 2

Jag tänkte ännu en gång ge lite boktips. Denna gång är det på må bra/hälsoböcker. Jag älskar hjälp till självhjälps böcker och psykologiböcker så jag delar med mig av mina favoriter. Håll till godo.

I höstas läste jag en mycket bra bok som verkligen fick mig att öppna ögonen och se att allt inte är svart och vitt. Jag är helt såld på böcker om självutveckling och psykologi. Maria Scherers bok Någonting bättre är redan på väg är en bok som handlar om att glömma det dåliga som just har hänt för någonting bättre är redan på väg. Så det är ingen ide att gräva ner sig och må dåligt för vi vet inte vad som komma skall. En bok som kan fungera utmärkt som uppmuntran till dig som ofta känner att allt går åt skogen.

Under den annars så stressiga julhelgen tog jag det lugnt mellan jobbtillfällena och läste en bok om mental träning. Det var ett ämne som jag var nyfiken på och dessutom har jag haft en bok liggandes i tre år nu om just detta. Den heter Träna mentalt och förbättra ditt liv av Bosse Angelöw. Jag fick många aha-upplevelser men det där med mental träning är nog inget för mig. Jag föredrar avslappning men att sitta 20 minuter varje dag och säga gud vad bra jag är, är inget för mig. Men om någon annan är intresserad av detta ämne kan jag rekommendera denna bok. Den är lättläst, har fina illustrationer, bra kapitelindelning och bra personlighets beskrivningar. Det var det som jag fastna för, att jag äntligen fick reda på vilken persontyp jag är. Naiv optimist det ni!

Nu när våren kommer och man känner sig pigg och allert och så kan det vara ett perfekt läge att rensa lite bland sina saker. Vinterkläderna ska hängas undan och man kan behöva göra plats. Eller så har man handlat nya böcker på rean och då kan bokhyllan behöva städas för att få plats med dem. Hur som helst så vill jag tipsa er om en bok som handlar om just detta ämne, att rensa i röran. Boken jag har i åtanke heter Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston. Det är nog en av de bästa böcker inom detta ämne som jag har läst. Jag rekommenderar den till höger och vänster och till alla jag känner, inte bara till dem som har det stökigt hos sig. Alla har nytta av den här boken. Man får lära sig så otroligt mycket, som hur man kan påverkas av att ha det lite rörigt på vissa ställen i sitt hem. Efter att ha läst denna bok, halverade jag mitt förråd och garage samt fick ett nytt motto vad gäller sparande. Om man är en människa som alltid säger: -Detta kan vara bra att ha. Är det en människa som inte litar på att livet kommer att ge den det den kommer att behöva. Mycket läsvärd en bra present till föräldrar som har en tendens att alltid spara på allt.

Sista boken är skriven av Camilla Porsman och heter Kvinnans hälsobibel. Det är en fullspäckad bok om mat, kost och träning för kvinnor i alla åldrar. Jag har den som bibel och slår konstant i den i jakt på hälsofrågor. Håller för närvarande på och lär mig om kost och det är mycket intressant och lättläst. I boken finns det program för att komma igång med träning, vidareutveckla om du redan är igång och avancera om du är på en högre träningsnivå. Helt enkelt något för alla. Jag tycker att det är en mycket läsvärd bok och något som alla kvinnor borde ha i sin bokhylla. Så passa på och önska er den och det är en uppskattad gåva lita på mig.

1 kommentar:

annen sa...

Såg att du hade länkat till mig här bredvid :) Det tackar jag för, men du har skrivit fel. Du har missat n:et. Annens blogg ska det stå :)