fredag 9 mars 2007

Boktips

Tänkte nu när våren närmar sig kan det vara kul att läsa härliga böcker och komma i måbra stämning. Så jag tänkte njuda på några boktips. Håll till godo.

Ps Jag älskar dig av Cecilia Ahern. Jag sträckläste den en hel kväll och var så tagen av den. Boken handlar om Holly vars man har dött, Gerry som mannen heter har lämnat efter sig tio brev och hon får bara öppna ett i månaden. Det är så spännande och man vill hela tiden veta vad som händer nästa månad. Som läsare får man följa Holly i hennes sorgearbete och hur hon kämpar för att leva sitt liv utan sin älskade Gerry. En riktigt härlig måbra bok som man kan avnända som eskapism till vardagens rutiner.

I somras läste jag en av Kajsa Ingemarssons böcker, Små citroner gula. Kajsa skrev krönikor i Damernas Värld och jag älskar dem verkligen så jag såg fram emot att läsa en av hennes böcker också. Boken handlar om hur ett liv på en enda dag kan få en helt annan vändning. Från första sidan var jag trollbunden och det var med sorg i hjärtat som jag lade ifrån mig den när sista sidan var läst. Detta är verkligen en bok som jag rekommenderar alla att läsa. Den gav mig inspiration och en ny vinkel på livet, att man inte ska ge upp när det går emot utan fortsätta kämpa så ska man se att allt löser sig.

I början av hösten läste jag Hanne- Vibeke Holst romaner om Therese Skårup och hennes liv. Den första heter Therseses Tillstånd, den andre Det verkliga livet och den sista En lycklig kvinna. Jag var helt trollbunden de två första och kunde inte släppa dem utan sträckläste en hel helg. Den sista var dock en stor besvikelse och jag var inte alls glad men var tvungen att läsa den också nu när jag hade börjat med de andra två. Böckerna handlar om Therese som är dansk reporter på TV, hennes resor i tjänst som är allt annat än lunga, hennes pojkvän Paul, deras familjeliv och om hennes vänner och arbetskamrater. Jag älskar Danmark och därför var dessa böcker underbara för man fick härliga beskrivningar av landet, språket och deras kultur.
Klart läsvärda, i alla fall de två första böckerna i trilogin. Hanne- Vibeke Holst har även skrivit Kronprinsessan, som blev filmatiserad och visades på SVT i våras tror jag att det var. Samt den nyutkomna boken Kungamordet som är en fristående fortsättning på Kronprinsessan.






5 kommentarer:

annen sa...

Har köpt "Små citroner gula" på bokrean men inte läst den ännu.

Anonym sa...

Hej!
Tack för bra tips. Jag gillade också P.S. Jag älskar dig - den var både rolig och sorglig, extra kul att författaren bara är 21 år.

Sincerely Johanna sa...

Annen: Den är superbra. Har dock inte läst någon av hennes andra böcker än.

Josey: Har du läst hennes nya bok?

Johanna sa...

Kul me boktipr men jag kan inte riktigt hålla med Ps. Jag älskar dig är fantastisk, små citroner gula kunde jag inte riktigt med den kändes lite platt och en lycklig kvinna tyckte jag var ganska bra! Har dock inte läst de två första i triologin men jag får väl ta och göra det om d är bättre! Kul med recentioner i alla fall!! Kram

Vera sa...

Va bra med boktips! Har inte läst Kajsas romaner men nu blev jag sugen. Gillar oxå hennes krönikor i DV.