lördag 24 mars 2007

Vänskap

Jag läste en mycket intressant artikel om vänskap imorse. Det är tydligen ovanligt att man numera har nära vänner som man hade förr. Idag är det vanligare med ytligare kontakter och bekanta på nätet, likt oss bloggvänner. Jag började tänka på det där och det kan nog stämma. När jag var liten hade jag ingen bästis som de andra jämnåriga flickorna. Jag hade många olika kompisar som jag hoppade emellan. När jag var i tonåren hade jag ett gäng som jag umgicks med, men när vi börja gymnasiet och det hade tagit slut med min dåvarande pojkvän som hade samma vänner. Mitt beteende under tiden efter att det tagit slut, vilka jag än idag skäms så fruktansvärt mycket över, samt att han inte behandlade mig snällt alla gånger gjorde att jag drog mig undan och inte umgicks med vännerna på flera år. När vi sedan hade tagit studenten och jag hade flyttat började jag hitta tillbaka till tjejerna i gänget och idag räknas de tre som mina närmsta vänner och jag skulle inte för allt i världen vara utan Jenny, Johanna och Helene. De känner till mina sämsta erfarenheter och jag tyckte att det var det som gjorde det jobbigt att umgås med dem, var rädd att de skulle ta upp det som jag gjort jag vill helst glömma det hela. Men det går inte och jag får lita på att de inte vill såra mig och hoppas att de också kan glömma allt. I artikeln stod det att det är det som gör vänskap så speciellt att man känner varandra och det man gjort men ändå tycker om varandra. Så tack för allt tjejer, älskar er och hoppas vi får flera år av vänskap. Även om jag tycker om att träffas personligen så gillar jag verkligen mina bloggkompisar som jag aldrig träffat men som ändå ger mig så mycket. Fortsätt kommentera och titta in.

1 kommentar:

annen sa...

Hej!
Jag tror också att det är ovanligt. När jag var liten hade jag en bästis och vi höll ihop tills jag började på gymnasiet, hon var yngre än mig så därför bytte vi inte skola automatiskt. Där blev jag lite kompis med en annan tjej som jag hade varit kompis med sen 7:an. Sen när vi tog studenten kom jag rätt så bra överens med halva klassen, resten var bara pack så de ville jag inte beblanda mig med. Nu så har jag inga nära vänner alls. Jag har visserligen tagit upp kontakten med min barndomsbästis men det tar lite tid att bygga upp vänskapen igen så det jobbar vi på just nu :) Man behöver alltid vänner. Men jag känner att bloggarna är mina vänner också precis som du säger :)