torsdag 8 mars 2007

Grovt hasselnötsbröd

Jag har bakat i dag. Stod och svettades i köket i några timmar och resultatet blev en chokladkaka och hasselnötsbröd. Tänkte ge er receptet på det här. Det fungerar för alla utom de som är glutenallergiska. Min syster är nämligen allergisk mot ägg, mjölk, råg, och margarin så detta bröd är gjort för att hon ska kunna äta det och att det ska vara ett grovt bröd utan råg i. Super gott och det ska smakas på ikväll tillsammans med en kanna grönt te och honung.

Grovt hasselnötsbröd
200g hasselnötter
50g jäst
5 dl vatten
1 msk honung/ alt sirap
2 dl havregryn (gärna fibrer)
2 dl grahamsmjöl
2 tsk salt
2 msk olja
6-7 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt honungen/ sirapen
Blanda i havregrynen och låt detta stå och svälla en stund
Tillsätt olja, salt och mjöl
Häll i de hackade nötterna och knåda till en fin deg
Jäs i 40 min med plastfolie och en bakhanduk över
Dela sedan degen i två och lägg degen på en plåt med handduk över och jäs i ytterligare 30 min
Grädda sedan i 250 grader i 10 minuter
Sedan stänger du av värmen men låter brödet stå kvar i ugnen i ytterligare 25 minuter
Pensla brödet med vatten tre gånger under dessa 25 minuter för att få en fin och hård yta
Låt sedan svalna på galler under duk.

Hoppas det smakar. Super enkelt att göra och inget är så gott som hembakt och så luktar det gudomligt i hemmet sen.

Så här blev mina bakverk:

1 kommentar:

Anonym sa...

Men åhh så gott!!! här ska det bakas ;)